Use of Media Video Learning in Increasing Student Interst in Learning on Civic Education Subjects in SMAN 8 Serang City

Authors

  • Fhanisa Agustin Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Diah Ayu Puspita Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Hafidin Hafidin Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.59605/jp.v3i02.673

Keywords:

Video Learning Media, Interest in Learning, Civic Education

Abstract

The modern technology that develops today in the field of communication with products such as hardware and software equipment presented today has affected the entire sector including in the education sector. The use of communication technologies for educational activities, educational technologies, as well as educational media is necessary in order to learn to teach. Education is an urgent need in the future. Technological development is one of the media that is based on video learning as a tool that helps in the delivery of materials or references used by teachers or students.  The aim of this study is to know the influence of video learning media in increasing student interest in SMAN 8 Serang City. This research uses qualitative research methods with a descriptive approach. This study is a field research. (field research). Research results show that learning using video learning media has a significant impact on student learning interests.

References

Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa menggunakan model R&D. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 62-78.

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313-5327.

Anshor, S., Sugiyanta, I. G., & Utami, R. K. S. (2015). Penggunaan media pembelajaran berbasis video terhadap aktivitas dan hasil belajar geografi. Jurnal Penelitian Geografi (JPG), 3(6).

Ardiansyah, H., Sindu, I. G. P., & Putrama, I. M. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran PPKn Untuk Pengenalan Suku Dan Budaya Indonesia (Studi Kasus: Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri Singaraja). KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 8(2), 319-329.

Fatmawati, E., & Sulistiyawati, R. S. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Hasil Belajar Siswa. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(1), 24-31.

Fitasari, D. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas Ix Mts Nu Ungaran. WASPADA (Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan), 5(1), 55-67.

Hadi, S. (2017, May). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).

Hadi, S. (2017, May). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).

Japar, M., Suryaratri, R. D., Syarifa, S., Fadhillah, D. N., & Djunaidi, D. (2021). Analisis kebutuhan pemanfaatan video pembelajaran dalam meningkatkan kompetensi profesional guru ppkn sekolah menengah atas. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 5(1), 619-627.

Kartini, K. Sepdyana, and I. N. T. A Putra, “Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android.” Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia vol. 4, no. 1, pp. 12, 2020. doi: 10.23887/jpk.v4i1.24981

Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3).

Maulani, S., Nuraisyah, N., Zarina, D., Velinda, I., & Aeni, A. N. (2022). Analisis Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran Terpadu terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 2(1), 19-26.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64-72.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64-72.

Pamungkas, Wahyu Agung Dwi, and Henny Dewi Koeswanti. "Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru 4.3 (2021).

SAKMAN, A., & Ara, A. U. Meningkatkan Partisipasi Belajar Peserta Didik Melalui Penggunaan Media Video Youtube Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Kelas X Ipa 2 Sman 2 Palangka Raya.

Downloads

Published

2022-11-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Agustin, F., Ayu Puspita, D., & Hafidin, H. (2022). Use of Media Video Learning in Increasing Student Interst in Learning on Civic Education Subjects in SMAN 8 Serang City. Jurnal Primagraha, 3(02), 73-79. https://doi.org/10.59605/jp.v3i02.673