The Application of the Demonstration Model in Social Studies Learning to Improve Learning Outcomes in Grade IV of Public Elementary School 15 in Serang

The Application of the Demonstration Model in Social Studies Learning to Improve Learning Outcomes in Grade IV of Public Elementary School 15 in Serang

Authors

  • Junaesih Junaesih Universitas Primagraha
  • Ajeng Kurniawati Universitas Primagraha
  • Humairoh Humairoh Universitas Primagraha

Keywords:

Social Studies Learning, Demonstration Methods, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to improve learning outcomes in grade IV SD Negeri 15 Serang by applying demonstration methods in social studies learning.  This study discusses the implementation of demonstration methods to improve student learning outcomes. The library research method used a qualitative descriptive approach. The results of this study from several theses and journals show that demonstration methods can improve student learning outcomes. As for the obstacles faced by several writers Humairoh,Junaesih, Ajeng kurniawati.. namely the delivery of teacher material that is still lacking, and the lack of teaching aids available in the madrasah, and limited time is limited.

References

Angga, A., Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter dengan Model Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad 21. Jurnal Basicedu. https://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/2084

Dewi, K., Pratisia, T., & Putra, A. K. (2021). Implementasi Pemanfaatan Google Classroom, Google Meet, dan Instagram dalam Proses Pembelajaran Online Menuju Abad 21. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif …. http://journal3.um.ac.id/index.php/fis/article/view/274

Faiz, A. (2021). Peran Filsafat Progresivisme dalam Mengembangkan Kemampuan Calon Pendidik di Abad-21. Jurnal Education And Development. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2308

Fhirdayati, D., Oktaviani, A. M., & ... (2023). Dampak Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. … Jurnal Pendidikan Guru …. http://jurnal.amalinsani.org/index.php/pegas/article/view/270

Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/2124

Nurma’ardi, H. D., & Ikrom, F. D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran PBL dalam Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Siswa melalui Media Video Animasi. In Jurnal Primagraha.

Nurma’ardi, H. D., & Kuswaty, M. (2023). Keefektifan Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Instructional and …. https://www.journal.iel-education.org/index.php/JIDeR/article/view/253

Nurma’ardi, H. D., Oktaviani, A. M., & ... (2022). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pelita Calistung. https://jurnal.upg.ac.id/index.php/jpc/article/view/292

Oktaviani, A. M., Marini, A., & ... (2023). Pengaruh Penerapan Kurikulum Merdeka Tehadap Hasil Belajar IPS Ditinjau dari Perbandingan Kurikulum 2013. Jurnal Educatio FKIP …. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/4590

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1717

Sari, F. F. K., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Berbasis Flipbook untuk Memberdayakan Keterampilan Abad 21 Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1715/0

Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat Dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Florea: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JF/article/view/403

Tjandra, D. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Abad 21. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen. http://e-journal.sttikat.ac.id/index.php/sikip/article/view/33

Wardatussofkhah, R., Nurma’ardi, H. D., & ... (2023). Pengetahuan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. … Guru Sekolah Dasar). http://jurnal.amalinsani.org/index.php/pegas/article/view/273.

Downloads

Published

2024-04-08

Issue

Section

Articles